10 January 2017

Umicore verwerft octrooien voor NMC-batterijmaterialen van 3M

Umicore heeft van 3M de eigendom overgenomen van drie Nikkel-Mangaan-Kobalt (NMC) octrooifamilies voor kathodematerialen die dé referentie zijn voor een ruim gamma van herlaadbare lithium-ionbatterijen.

Met deze transactie verwerft Umicore alle bestaande en toekomstige licentierechten op de drie octrooien (US6964828 – Lu-Dahn, US6660432 - Paulsen, US7211237 - Eberman) die ze tot nu toe onder licentie van 3M exploiteerde. De octrooien bestrijken samen Zuid-Korea, China, Japan, Europa en de Verenigde Staten en zijn geldig tot datums tussen 2021 en 2024. Umicore neemt alle rechten en verantwoordelijkheden over tegenover de bestaande licentienemers van 3M.

De NMC-kathodematerialen die door de verschillende octrooifamilies worden gedekt, bieden een uitstekend evenwicht tussen kracht, energie, veiligheidskenmerken en lage kosten. Ze zijn bijgevolg de referentie geworden voor grote lithium-ionbatterijen die doorgaans worden gebruikt in toepassingen voor de automobielsector en energieopslag. Dit blijkt ook uit het grote aantal toonaangevende producenten van batterijen en batterijmaterialen met licenties op de betrokken octrooien.

"Wij zijn verheugd met de verwerving van de volledige eigendom van deze octrooien. De technologie voor NMC-batterijmaterialen die door deze octrooien wordt gedekt, is een echte referentie in de sector. Ze wordt gebruikt in de meeste batterijen voor elektrische en hybriede voertuigplatformen die vandaag en in de nabije toekomst worden gelanceerd. Als gevestigde marktspeler is Umicore goed gepositioneerd om deze octrooien wereldwijd te blijven afdwingen. Wij zullen bovendien onze geslaagde technologische samenwerking met 3M voortzetten om de algemene prestaties van het lithium-ionbatterijsysteem verder te blijven verbeteren", aldus Kurt Vandeputte, Vice President Business Team voor Umicore’s Rechargeable Battery Materials activiteit.

Ter attentie van de redactie: u vindt een historiek van de vorige overeenkomsten tussen 3M en Umicore voor de licentieverlening van technologieën hier (voor de overeenkomst van 2010) en hier (voor de overeenkomst van 2011).

Tag: Energy

• @UmicoreGroup  Jul 18
    Hooray! For the second year in a row @fcagroup granted us the #award for best supplier in the category "Engine Syst… https://t.co/jFlF6co6L2
  • @UmicoreGroup  Jul 17