22 March 2017

Op voorstel van het Benoemings- en remuneratiecomité werden Liat Ben-Zur en Gérard Lamarche voorgedragen om toe te treden tot de Raad van Bestuur van Umicore. De benoemingen van de twee nieuwe bestuurders zullen op 25 april tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van Umicore ter goedkeuring worden voorgelegd aan de aandeelhouders.

De huidige bestuurders Jonathan Oppenheimer, Barbara Kux en Ian Gallienne zullen aftreden na afloop van de Algemene Vergadering eind april.

Thomas Leysen, Voorzitter van de Raad, verklaarde: “Ik zou de drie vertrekkende bestuurders van harte willen danken. Jonathan Oppenheimer was een belangrijk lid van de Raad van Bestuur van Umicore gedurende meer dan 15 jaar en heeft wijze raad gegeven tijdens het belangrijkste transformatieproces in de geschiedenis van het bedrijf. Barbara Kux bracht een wereldwijd perspectief en nieuwe ideeën aan, vooral op het gebied van duurzaamheid, terwijl Ian Gallienne belangrijke inzichten verschafte en een ondersteunende dialoog tussen Umicore en haar aandeelhouder GBL bevorderde.”

“Liat Ben-Zur zal nieuwe perspectieven brengen in de Raad van Bestuur van Umicore. Ze is erkend als een leider op het gebied van digitale innovatie en beschikt over een grondige kennis van de behoeften van consumenten. Gérard Lamarche brengt een diverse leiderschapservaring mee in een aantal industriële sectoren, evenals een sterke financiële expertise. De vaardigheden en ervaring van Liat en Gérard zijn complementair aan die van de bestaande leden en ik kijk ernaar uit hen in de Raad te verwelkomen.”

Over Liat Ben-Zur

Liat Ben-Zur is 40 jaar en heeft de Amerikaanse nationaliteit. Ze is Senior Vice President en Digital Technology Leader bij Royal Philips, waar ze verantwoordelijk is voor het aansturen van de connectiviteit en digitale strategie van het bedrijf. In die functie hervormde ze het innovatieproces bij Philips om de interoperabiliteit van gezondheidszorgproducten en het hergebruik van gewone software te verzekeren en leidde ze een organisatie die Internet of Things (IoT) partnerschappen en oplossingen voor de activiteiten van Philips ontwikkelt.

Voor ze in dienst trad bij Philips in 2014 bekleedde ze een aantal leidinggevende posities bij het Amerikaanse draadloze telecommunicatiebedrijf Qualcomm. Tussen 2013 en 2014 was Liat Ben-Zur medestichtster en voorzitster van AllSeen Alliance, een sectoroverschrijdend consortium met als doel het bevorderen van een open source, gemeenschappelijke taal voor het Internet of Things.

Liat Ben-Zur behaalde een bachelor in elektrotechniek aan de University of California Davis en een master in business administration aan UCLA’s Anderson School of Management.

Over Gérard Lamarche

Gérard Lamarche is 55 jaar en heeft de Belgische nationaliteit. Hij is sinds 2012 Co-CEO van Groep Brussel Lambert (GBL) en hield de voorbije vijf jaar toezicht op de transformatie van de investeringsstrategie en -portefeuille van het bedrijf.

Hij begon zijn loopbaan in 1983 bij Deloitte Haskins & Sells in België. In 1988 trad hij in dienst bij Société Générale de Belgique als Investment Manager en werd bevorderd tot Controller in 1989, voor hij adviseur werd bij het departement Strategie en Planning in 1992. Van 1995 tot 1997 was hij secretaris van het Uitvoerend Comité van Suez en werd later benoemd tot Senior Vice President verantwoordelijk voor planning, controle en boekhouding. In 2000 trad hij in dienst bij NALCO (de Amerikaanse dochter van de groep Suez) als General Managing Director. Hij werd benoemd tot CFO van de groep Suez in 2003.

Gérard Lamarche is bestuurder van LafargeHolcim, Total, en SGS.

Hij beschikt over een diploma economische wetenschappen van de Universiteit van Louvain-la-Neuve, België en de INSEAD Business School (Advanced Management Program voor Suez Group Executives).

Tag: Corporate

• @UmicoreGroup  Jul 11
    Thank you, @Ford, for awarding us with 2 prestigious awards! It’s always good to see our passion for #innovation,… https://t.co/6RwZKzAyCS
  • @UmicoreGroup  Jun 14