20 June 2017

Umicore neemt katalysatoractiviteit voor zware diesel- en stationaire toepassingen over van Haldor Topsoe

Umicore kondigt aan dat het een overeenkomst heeft bereikt om Haldor Topsoe’s katalysatoractiviteit voor zware diesel- en stationaire toepassingen over te nemen voor een ondernemingswaarde van 900 miljoen DKK (ca. 120 miljoen EUR) plus een earn-out.

Haldor Topsoe is een toonaangevende producent van hoogperformante katalysatoren voor een waaier van industrieën. De autokatalysatoren worden gebruikt in emissiesystemen voor zware dieselmotoren voor zowel weggebruik als niet-weggebruik en voldoen aan de strengste emissienormen, waaronder Euro VI. De stationaire activiteit biedt katalytische oplossingen om NOx-emissies van industriële bronnen te behandelen zoals gasgestookte energiecentrales evenals van maritieme toepassingen. Beide activiteiten stellen momenteel ongeveer 280 mensen te werk, bedienen klanten van productiefaciliteiten in Frederikssund (Denemarken), Houston (Texas), Tianjin (China) en Joinville (Brazilië), en hebben O&O-faciliteiten in Lyngby (Denemarken).

Via deze overname zal Umicore toegang krijgen tot een bredere klantenbasis, vooral in Europa en China, een ruimere productportfolio voor zware dieseltoepassingen, evenals bijkomend intellectueel eigendom en technologie op het gebied van emissiecontrolekatalyse. De overname laat Umicore ook toe om toe te treden tot het segment van stationaire emissiecontrole. Bij de gecombineerde activiteiten zal de focus blijven liggen op innovatie om aan de spits te blijven in de ontwikkeling van duurzame technologieën en producten voor de klanten.

Pascal Reymondet, Executive Vice-President Catalysis, verklaarde: "De activiteiten zijn erg complementair met Umicore, vooral vanwege de focus op geavanceerde technologie, operationele uitmuntendheid en duurzaamheid. We kijken ernaar uit om onze nieuwe collega's te verwelkomen. Door de combinatie van expertise, talent en technologie zullen we onze klanten in de toekomst blijven ondersteunen met een nog ruimer aanbod van producten en diensten."

Naar verwachting zal de overname vanaf 2018 bijdragen aan de winst.

De transactie is onderworpen aan de gebruikelijke voorwaarden, inclusief goedkeuring door de regelgevende instaties, en zal naar verwachting rond het einde van dit jaar afgerond zijn. Cleary, Gottlieb, Steen & Hamilton en J.P. Morgan Limited traden op als adviseurs van Umicore voor deze transactie.

Tag: Automotive

• @UmicoreGroup  Jul 18
    Hooray! For the second year in a row @fcagroup granted us the #award for best supplier in the category "Engine Syst… https://t.co/jFlF6co6L2
  • @UmicoreGroup  Jul 17