8 July 2019

Update over de brand in Hoboken

Op woensdagochtend 3 juli 2019 brak er brand uit in een randinstallatie van de smelter in de recyclagefabriek van Umicore in Hoboken (België). De brand werd diezelfde ochtend geblust en niemand raakte gewond.

De brand werd veroorzaakt door een elektrische storing in de motor van de transportband die de smelter voedt. Deze band en de behuizing ervan zijn vernietigd en moeten worden vervangen. De oven van de smelter en de andere kritieke delen van de productie-installaties op de site bleven volledig intact.

De milieu-impact van de brand is verwaarloosbaar aangezien geen grondstoffen verloren gingen in de brand en er geen metalen werden uitgestoten.

De smelter zal in stilstand modus blijven totdat de toevoerinstallatie hersteld is. Naar verwachting zullen deze herstellingen, die zowel elektrische als mechanische werken inhouden, ongeveer 4 weken in beslag nemen en zal de smelter vanaf begin augustus haar normale activiteit hervatten. Intussen zal de rest van de fabriek haar activiteiten verderzetten en tussenproducten verwerken. Leveringen aan klanten zullen doorgaan zoals gepland. De financiële impact van de brand op Umicore’s REBIT voor 2019 wordt geschat net onder € 10 miljoen, rekening houdend met zowel de volume-impact ten gevolge van de stilstand als de herstelkosten die onder het eigen risico van de verzekeringspolis vallen.

• @UmicoreGroup  Apr 3
    Have you read #UmicorePMC’s article in @ChemistryWorld’s #EverydayChemistry supplement? Our #BondMaker, Philip Wh… https://t.co/v7MjkFXYHw
  • @UmicoreGroup  Apr 3
    Thanks to our unique closed-loop approach for rechargeable battery materials, recycled metals can be reused in the… https://t.co/lkgI8Oa8s3