Skip to main content Skip to primary navigation

Transparency notification by Norges Bank: Disposal of voting securities

In accordance with article 14, § 1 of the law of 2 May 2007 on disclosure of major holdings Norges Bank has notified the FSMA and Umicore on 12 December 2016 that on 8 December 2016 it has crossed the statutory threshold of 3%, holding 2.88% of Umicore's shares and voting rights.

name date threshold # voting rights denominator % voting rights
Norges Bank 08/12/2016   6,451,832 224,000,000 2.88%
TOTAL 08/12/2016 < 3.00% 6,451,832 224,000,000 2.88%

The notification can be found here.

The chain of control has been described as follow:

Norges Bank is the central bank of Norway. As part of its central bank activities, Norges Bank manages Norway's foreign exchange reserves and is responsible for management of the Norwegian Government Pension Fund Global (GPFG). The formal responsibility for management of the GPFG is placed with the Ministry of Finance, but is delegated to Norges Bank. All investments are executed by Norges Bank acting as principal and all holdings are registered in the name of Norges Bank.

Conformément à l’article 14. § 1 de la loi du 2 mai 2007 relative à la publicité de participations importantes. Norges Bank a informé la FSMA et Umicore le 12 décembre 2016 qu’au 8 décembre 2016, elle a franchi le seuil réglementaire de 3% en détenant 2,88% des actions et des droits de vote de la société Umicore.

nom date seuil # droits de vote dénominateur % droits de vote
Norges Bank 08/12/2016   6.451.832 224.000.000 2,88%
TOTAL 08/12/2016 <3,00%  6.451.832 224.000.000 2,88%

La déclaration est disponible ici.

Norges Bank est la banque centrale de Norvège. Paris ses activités en tant que banque centrale, Norges Bank gère les réserves de devises et est responsable de la gestion du Norwegian Government Pension Fund Global (GPFG). La responsabilité formelle de la gestion du GPFG est attribuée au Ministre des Finances mais celle-ci est déléguée à la Norges Bank. Tous les investissements sont exécutés par Norges Bank agissant comme mandant et toutes les participations sont enregistrées sous le nom de Norges Bank.

In overeenstemming met artikel 14, § 1 van de wet van 2 mei 2007 op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen, heeft Norges Bank op 12 december 2016 de FSMA en Umicore te kennen gegeven dat zij op 8 december 2016 de statutaire drempel van 3% heeft onderschreden en op dat ogenblik 2,88% van Umicore’s aandelen en stemrechten bezat.

naam datum drempel # stemrechten noemer % stemrechten
Norges Bank 08/12/2016   6.451.832 224.000.000 2,88%
TOTAAL 08/12/2016 < 3,00%  6.451.832 224.000.000 2,88%

De verklaring is hier beschikbaar.

De beschreven controleketen is de volgende:

Norges Bank is de centrale bank van Noorwegen. Als centrale bank beheert Norges Bank Noorwegen’s deviezenreserves en is ze verantwoordelijk voor het beheer van het Norwegian Government Pension Fund Global (GPFG). De formele verantwoordelijkheid voor het beheer van het GPFG ligt bij het Ministerie van Financiën, maar wordt gedelegeerd naar Norges Bank. Alle investeringen worden uitgevoerd door Norges Bank als principaal en alle deelnemingen worden geregistreerd in naam van Norges Bank.