Skip to main content Skip to primary navigation

Transparency declaration by Norges Bank: Acquisition of voting securities

On 3 March, Norges Bank, located at Bankplassen 2, PO Box 1179, Sentrum, 0107, Oslo, Norway, has notified the FSMA and Umicore that on 27 February 2015 it has crossed the statutory threshold of 3%, holding 3.07% of Umicore's shares and voting rights.

namedatethreshold# voting rightsdenominator% voting rights
Norges Bank 27/02/2015   6,882,478 224,000,000 3.07%
TOTAL 27/02/2015 > 3.00% 6,882,478 224,000,000 3.07%

The declaration can be found here.

The chain of control has been described as follows:

Le 3 mars, Norges Bank, dont l’adresse est située Bankplassen 2, PO Box 1179, Sentrum, 0107, Oslo, Norway, a informé la FSMA et Umicore qu’au 27 février 2015, elle a franchi le seuil réglementaire de 3% en détenant 3,07% des actions et des droits de vote de la société Umicore.

nomdateseuil# droits de votedénominateur% droits de vote
Norges Bank 27/02/2015   6.882.478 224.000.000 3,07%
TOTAL 27/02/2015 > 3,00% 6.882.478 224.000.000 3,07%

La déclaration est disponible ici.

La chaîne de contrôle a été décrite comme suit :

Norges Bank est la banque centrale de Norvège. Dans le cadre de ses activités de banque centrale, Norges Bank gère les réserves de change et est responsable de la gestion du fond de pension du gouvernement norvégien (Norwegian Government Pension Fund Global - GPFG). La responsabilité formelle de la gestion du GPFG est sous l'égide du Ministère des Finances mais est déléguée à Norges Bank. Tous les investissements sont réalisés par Norges Bank en tant que donneur d'ordre et l'ensemble des participations est enregistré au nom de Norges Bank.

(Norges Bank is the central bank of Norway. As part of its central bank activities, Norges Bank manages Norway's foreign exchange reserves and is responsible for management of the Norwegian Government Pension Fund Global (GPFG). The formal responsibility for management of the GPFG is placed with the Ministry of Finance, but is delegated to Norges Bank. All investments are executed by Norges Bank acting as principal and all holdings are registered in the name of Norges Bank.)

Op 3 maart heeft Norges Bank met adres op Bankplassen 2, PO Box 1179, Sentrum, 0107, Oslo, Norway, de FSMA en Umicore te kennen gegeven dat zij op 27 februari 2015 de statutaire drempel van 3% heeft overschreden en op dat ogenblik 3,07% van Umicore’s aandelen en stemrechten bezat.

naamdatumdrempel# stemrechtennoemer% stemrechten
Norges Bank 27/02/2015   6.882.478 224.000.000 3,07%
TOTAAL 27/02/2015 > 3,00% 6.882.478 224.000.000 3,07%

De verklaring is hier beschikbaar.

De beschreven controleketen is de volgende:
Norges Bank is de centrale bank van Noorwegen. Als onderdeel van haar activiteiten als centrale bank beheert zij de deviezenreserves van Noorwegen en is zij verantwoordelijk voor het beheer van het pensioenfonds van de Noorse overheid (Norwegian Government Pension Fund Global - GPFG). De formele verantwoordelijkheid voor het beheer van het GPFG ligt bij het ministerie van financiën, maar wordt overgedragen aan Norges Bank. Alle investeringen worden uitgevoerd door Norges Bank die als opdrachtgever optreedt en alle participaties zijn geregistreerd op naam van Norges Bank.