Umicore and ACC enter strategic partnership for EV battery materials in Europe

Umicore and Automotive Cells Company (ACC – a joint company between Stellantis, Mercedes-Benz and TotalEnergies together with its subsidiary Saft) have signed a long-term strategic supply agreement for EV (electric vehicle) cathode materials in Europe. Umicore will supply ACC’s future large-scale European battery plants[1] with next-generation high nickel cathode materials out of its greenfield production plant in Nysa, Poland.

The long-term agreement will start with an annual offtake commitment of 13 GWh to a major platform of a European car manufacturer with first commercial volumes expected in early 2024. Umicore and ACC share the ambition to further develop their partnership with the potential to grow annually supplied volumes to reach at least 46 GWh by 2030, equivalent to powering at least 500,000 EVs per year.

The partnership supports ACC’s growth and sustainability ambitions by providing ACC access to critical, high-performing and ethically sourced battery materials for the ramp-up of its European cell production. In turn, it will provide Umicore secured access to substantial demand for its cathode materials and further diversify its exposure to major and diverse players in the EV value chain.

“We are very pleased to partner with ACC by enabling the fast transition to electric driving.

Our long-standing track-record in developing high-performance battery materials with industry benchmark quality levels, together with our sustainability leadership and closed-loop approach make us a preferred partner for our customers globally.”

Mathias Miedreich, CEO of Umicore

“With this important agreement, which secures the supply of a key component for the battery industry, ACC confirms its ambition to become a European leader for car batteries that allow clean and efficient mobility for all."

Yann Vincent, CEO of ACC

This long-term supply agreement is a major milestone for Umicore’s Rechargeable Battery Materials business and complements Umicore’s recent agreement with ACC on battery recycling, whereby Umicore will be recycling the battery production waste at ACC’s testing facilities in France.

[1] ACC is constructing Gigafactories in France and Germany and recently announced plans for a third Gigafactory in Italy.

Umicore et ACC concluent un partenariat stratégique pour matériaux de batterie de véhicules électriques en Europe

Umicore et Automotive Cells Company (ACC - société commune entre Stellantis, Mercedes-Benz et TotalEnergies - ainsi que sa filiale Saft) ont signé un accord d’approvisionnement stratégique à long terme de matériaux de cathodes pour véhicules électriques (VE) en Europe. Umicore fournira aux futures grandes usines européennes de batteries d'ACC[1] des matériaux cathodiques à haute teneur en nickel de prochaine génération à partir de sa nouvelle usine de production de Nysa, en Pologne.

L'accord à long terme débutera par un engagement d’approvisionnement annuel de 13 GWh pour une plate-forme majeure d'un constructeur automobile européen, les premiers volumes commerciaux étant attendus début 2024. Umicore et ACC partagent l'ambition de développer davantage leur partenariat avec un potentiel de croissance annuelle en volume fourni pour atteindre au moins 46 GWh d'ici 2030, soit la capacité d'alimenter au moins 500 000 VE par an.

Ce partenariat soutient les ambitions de croissance et de développement durable d'ACC en lui donnant accès à des matériaux critiques pour batteries, hautement performants et d'origine éthique pour la montée en puissance de sa production européenne de cellules. De son côté, Umicore bénéficiera d'un accès sécurisé à une demande importante pour ses matériaux cathodiques et diversifiera davantage son exposition à des acteurs majeurs et variés de la chaîne des véhicules électriques.

« Nous sommes très heureux de nous associer à ACC pour permettre une transition rapide vers la conduite électrique.

Notre longue expérience dans le développement de matériaux pour batteries de haute performance avec des niveaux de qualité de référence pour l’industrie, ainsi que notre leadership en matière de développement durable et notre approche en boucle fermée font de nous un partenaire privilégié pour nos clients dans le monde entier. »

Mathias Miedreich, CEO d'Umicore

« Avec cet accord important, qui sécurise l'approvisionnement d'un composant clé pour l'industrie des batteries, ACC confirme son ambition de devenir un leader européen des batteries automobiles qui permettent une mobilité propre et efficace pour tous »

Yann Vincent, CEO d'ACC

Ce contrat d’approvisionnement à long terme est une étape majeure pour l'activité Rechargeable Battery Materials d'Umicore et complète le récent accord sur le recyclage des batteries déjà conclu entre Umicore et ACC, en vertu duquel Umicore recyclera les déchets de production des batteries dans les installations d'essai d'ACC en France.

[1] ACC construit des Gigafactories en France et en Allemagne et a récemment annoncé son intention de construire une troisième Gigafactory en Italie.

Umicore en ACC gaan strategisch partnerschap aan voor EV-batterijmaterialen in Europa

Umicore en Automotive Cells Company (ACC - een gemeenschappelijke onderneming van Stellantis, Mercedes-Benz en TotalEnergies - samen met haar dochteronderneming Saft) hebben een strategisch langetermijn bevoorradingsakkoord ondertekend voor kathodematerialen voor elektrische voertuigen (EV) in Europa. Umicore zal de toekomstige grootschalige Europese batterijfabrieken[1] van ACC bevoorraden met kathodematerialen met een hoog nikkel gehalte van de volgende generatie, vanuit haar nieuwe productiefabriek in Nysa, Polen.

De langetermijnovereenkomst zal starten met een jaarlijkse afnameverbintenis van 13 GWh, voor een groot platform van een Europese autofabrikant en waarvoor de eerste commerciële volumes begin 2024 worden verwacht. Umicore en ACC delen de ambitie om dit partnerschap verder te ontwikkelen met het potentieel om de jaarlijks geleverde volumes te laten groeien tot ten minste 46 GWh tegen 2030, wat neerkomt op het aandrijven van ten minste 500.000 EV’s per jaar.

De samenwerking ondersteunt ACC’s groei- en duurzaamheidsambities door ACC gegarandeerde toegang te verlenen tot essentiële, hoog-performante en ethisch verantwoorde batterijmaterialen voor het opvoeren van haar Europese celproductie. Umicore zal op haar beurt verzekerd zijn van een aanzienlijke vraag voor haar kathodematerialen en zal haar blootstelling aan belangrijke en verscheidene spelers in de EV-waardeketen verder diversifiëren.

"We zijn zeer verheugd om samen te werken met ACC door de snelle overgang naar elektrische mobiliteit mogelijk te maken.

Onze jarenlange ervaring in de ontwikkeling van hoog-performante batterijmaterialen met een toonaangevend kwaliteitsniveau, samen met ons leiderschap op het vlak van duurzaamheid en onze gesloten kringloopbenadering maken van ons een vookeurspartner voor onze klanten wereldwijd."

Mathias Miedreich, CEO van Umicore

“Met deze belangrijke overeenkomst, waarmee de bevoorrading van een cruciale component voor de batterij-industrie wordt veiliggesteld, bevestigt ACC haar ambitie om een Europese leider te worden op het gebied van autobatterijen die schone en efficiënte mobiliteit voor iedereen mogelijk maken."

Yann Vincent, CEO van ACC

Dit langetermijn bevoorradingsakkoord is een belangrijke mijlpaal voor de Rechargeable Battery Materials activiteit van Umicore en vormt een aanvulling op het recente akkoord van Umicore met ACC over de recyclage van batterijen, waarbij Umicore de residuen van de batterijproductie zal recycleren in de testinstallaties van ACC in Frankrijk.

[1] ACC bouwt Gigafabrieken in Frankrijk en Duitsland en kondigde onlangs plannen aan voor een derde Gigafabriek in Italië.